fbpx

The Location

Varför skapa en traditionell reklamfilm när man kan låta oupptäckta regissörer få skapa den tillsammans med oss? Ett på många sätt unikt projekt som inte bara skapade stort engagemang under produktionen utan även en väldigt ovanlig film om något så vanligt som Centralstationen i Göteborg.

Vi ville göra något långsiktigt som skapade engagemang såväl på plats på centralstationen som i Sociala medier. Centralstationen är en plats där människor möts, tar farväl, passerar, väntar, fördriver sin tid, gråter, skrattar och reflekterar. En perfekt plats för drama. Så föddes idén till att skapa en film med Centralstationen som inspelningsplats.

Vi initierade ett samarbete mellan Göteborgs Centralstation och Göteborg Film Festival. De arrangerade gemensamt en manustävling  för att finna oetablerade regissörer. De fem som valdes ut att delta i projektet fick en inspelningsdag var. Dessa fem personers filmer flätades därefter samman till en gemensam stafettfilm.

Att kunna följa vecka efter vecka hur en film produceras på Centralstationen blev givetvis ett uppskattat event. Engagemanget hos såväl besökare som företagarna på Centralstationen var stort och uppskattat av filmteamet. Vi skapade något tillsammans.

The Location hade världspremiär på Göteborg Film Festival 2019 och visades dessutom på Centralstationen i en specialbyggd biograf. 

Läs mer och se behind the scenes på thelocation.nu